Door Feetje
TEKSTSTRATEGIE
verzorgd door Marian Stoppelenburg
Tekst en strategie, ik houd van beiden! Ik was dan ook erg benieuwd hoe deze begrippen verenigd zouden zijn in dit format.
Ondanks dat ik vergeten was mijzelf op te geven voor deze klas, zat ik er geheel onverwachts toch bij. Ik heb er geleerd over feiten inzetten, sturen en beïnvloeden met woorden. Mogelijk kan dit artikel nog niet de kritieke toets (vanwege een nutteloze woordenbrij) doorstaan, toch doe ik een poging met een knipoog naar Marian, omdat oefening nu éénmaal kunst baart.
Na een introductie kregen we de opdracht om een stukje te schrijven van maximaal 50 woorden. Met krakende hersenen en een gewillige pen zat ik al heel snel over de 70 heen omdat ik graag met het geschreven woord mensen wil overtuigen van een bepaalde visie.
Mijn (freestyle) tekst ging over de weggesaneerde natuur in Nederland en wat er nog van over is, omdat het MIJ raakt.
Maar het gaat er nu om, in het bijzonder bij het Werkcafé, dat de tekst een verpletterende indruk maakt op de toekomstige werkgever.
Nadat ieder zijn pen had neergelegd, kwamen er een aantal deelnemers aan de beurt om hun tekst voor te lezen. De onderwerpen varieerden van het basisinkomen tot ‘ik wist niet goed wat ik moest schrijven’.
Marian vroeg aan ons wat er was blijven ‘hangen’ na het horen van het voorgelezene. Het stuk over het basisinkomen bleef mij het meest bij, juist ook omdat ik daarin zeer geïnteresseerd ben. Het raakte mij vooraf al, dus de match was evident.
Echter de kunst was nu het geleerde in te zetten om onze brieven met C.V.’s op de juiste stapel te laten komen, zodat de interesse zou worden gewekt van een potentiële werkgever, de lezer dus. Een omgekeerde dynamiek.
Buiten de ‘power of words’, korte eenvoudige zinsconstructies, wees ze ons op de ‘power of pictures’. Ja, ook mensen in een zakelijke setting zijn er gevoelig voor!
Naast al deze krachten kun je ze nog verder bundelen met de kracht van verrassing.
Marian liet ons video’s zien hoe krachtig dit alles tezamen kan uitpakken. Ik was overrompeld.
Een andere waardevolle tip is: Begin een sollicitatiebrief niet met IK, MIJN of WIJ, maar met U of UW. De eerste stijl stoot af terwijl de tweede juist betrokken maakt.
Het gaat te ver om alle tips en trucs te bespreken, maar de essentie van deze workshop die ik eruit heb gehaald is dat we ons moeten identificeren met de lezer en hem of haar interessante gedachten moeten voorspiegelen, het liefst met een surprise die nieuwsgierig maakt.
Na afloop kregen we uitleg over de speciaal ontwikkelde pijlen-kaart, waarop verschillende pijlen naar schematische bronnen verwijzen als hulpmiddel voor het samenstellen van een sterke tekst.
Al met al vond ik dit een geweldig leuke les die ik zeker zal proberen toe te passen in mijn toekomstige bijdragen.
Ik beveel een ieder die serieus werk wil maken van krachtige sollicitatiebrieven, C.V.’s, flyers e.d. aan deze workshop te volgen. Voor meer informatie kunt u surfen naar www.tekststrategie.nl.
Mijn onverwachte aanwezigheid zou zomaar een keerpunt kunnen worden in mijn sollicitatie- carrière!
Door Liesbeth
TO DREAM THE IMPOSSIBLE DREAM (never give up!)
verzorgd door Annelies Caers
Deze workshop gaat over je droom najagen en trachten te verwezenlijken. Geen irreële verlangens, maar je mag zeker aan de gang gaan met verwachtingen die in eerste instantie niet haalbaar lijken. Dit alles heeft niets met leeftijd te maken. Je kunt dromen hebben op elke leeftijd. Belangrijk is ook altijd in ontwikkeling te blijven.
Als voorbeeld wordt het filmpje van Disney getoond met het eendje die zijn droom tracht waar te maken om Donald Duck te zijn. Het doet alles na wat Donald Duck in de strip ook doet. Uiteindelijk loopt hij gedesillusioneerd over het gras met zijn kopje naar beneden en ziet zijn droom vervlogen. Plots ziet hij een grote schaduw en voor hem staat de werkelijke Donald Duck, zijn grote held. Eindelijk, zijn droom is verwezenlijkt.
Wat kun je hieruit halen? Welke dingen komen in je op als je aan dit filmpje en het verwezenlijken van je droom denkt? De groep komt met diverse steekwoorden: o.a. moed, hoop, verlangen, verlies – winst, expect the unexpected, tegenslag, speelsheid, enthousiasme, doorzettingsvermogen, verdriet, teleurstelling, out of the box denken, scepsis, twijfel, passie, situatie en middelen.
Al deze zaken leiden naar een doel en om dit doel te bereiken kost dat:
1% inspiratie, 99% transpiratie en een beetje geluk. Bedenk dit goed.
Dingen die onmogelijk lijken te zijn mogelijk maken. Neem J.K. Rowling van de Harry Potter boeken. Zij is vanuit de bijstand miljonair geworden. De man achter KFC is op zijn 65e begonnen en heeft een miljoenenbedrijf opgebouwd. Dit zijn natuurlijk uitzonderingen en het geldt niet voor iedereen dat zijn/haar leven zo verloopt, maar het bewijst wel dat er altijd mogelijkheden zijn.
Hoe kun je nu één en ander aanpakken? Wanneer je iets moois/geweldigs voor ogen hebt en het lukt niet één twee drie, bedenk dan waar het vloeit en waar het stokt/stremt. Blijf niet doortobben als iets niet lukt, maar sla een andere weg in.
Waar stremt het? Ga hiermee aan de slag. Doe het niet of doe het gewoon wel.
Houd 6 vuistregels aan bij het analyseren van je droom.
- Wat
- Waar
- Wie
- Wanneer
- Hoe
- Waarom
We krijgen de opdracht om voor jezelf aan te geven wat je droom is en via de bovenstaande punten uit te zoeken hoe reëel die droom is en hoe je hem kunt waarmaken. Daarbij heel goed voor ogen houden waar het vloeit; bijvoorbeeld zo je zinnen ergens op gezet hebben en dat er zich kansen voordoen waardoor je het gewenste bereikt of dat je ook nog andere ijzers die de droom benaderen in het vuur hebt. Waar het stremt heeft vaak met middelen te maken (financieel) of niet in staat zijn het tij te keren. Roep dan hulp van anderen in.
Om je doel te bereiken kun je uitgaan van de TGV. Niet de hogesnelheidslijn, maar Tijd, Geduld en Vertrouwen. Wanneer je ongeduldig bent en heel snel je wensen verwezenlijkt wilt zien zul je misschien teleurgesteld worden. Als je tijd en zeker vertrouwen hebt in hetgeen je wilt bereiken zal je meer kans van slagen hebben.
Al met al een fijne workshop om op door te bouwen en mee aan de slag te gaan.