Door Richard
WORKSHOP TIPS IN DE BIJSTAND
verzorgd door Willem Hamminga
Wat moet je wèl en wat moet je niet doen als je in de bijstand zit? Wat is slim en wat juist niet? Wat mag je wel en wat moet je ècht niet doen?
De workshop werd gegeven door Willem, voorzitter van de Cliëntenraad van Werk & Inkomen, die bestaat uit mensen die zelf ook in de bijstand zitten. Zijn mede-voorzitter Mikail was ook aanwezig, vermomd als deelnemer.
Desgevraagd vertelden zij iets over de Cliëntenraad. Die bemoeit zich niet met de politiek (Den Haag/Rotterdam), maar voornamelijk met het beleid (Werk & Inkomen). En dat is lastig, als Cliëntenraad (10 mensen) tegen 1500 ambtenaren met ervaring in beleid maken/uitvoeren. In toenemend mate houden zij zich bezig met de uitvoering (werkconsulenten). Wat de uitvoering betreft zijn zij wel allemaal ervaringsdeskundigen.
Recent waren er nieuwsberichten over de ‘angstcultuur’ bij W&I, vooral onder de vele flex-krachten die ze in dienst hebben. Dat betekent in de praktijk dat flexibele krachten helemaal niet flexibel zijn, maar zich strikt aan de procedures houden. Wat voor de uitkeringsgerechtigde niet altijd een pretje is…
Hierna werd iedereen gevraagd zich voor te stellen en iets te vertellen over zijn situatie en ervaringen in de bijstand. Waarbij Willem en Mikail enkele nuttige, persoonlijke tips hadden.
De absurditeit van enkele voorbeelden trof mij, zoals: gekort worden op je uitkering omdat je geen foto op je CV hebt, na bezwaar natuurlijk teruggedraaid, maar dan ben je wel een paar maanden verder.
Het gaat wat ver om hier alle tips op te sommen die voorbij kwamen, dus laat ik een paar voorbeelden noemen:
– verkoop nooit iets via Marktplaats, dat wordt gezien als inkomen en dus ingehouden op je uitkering.
– eigenlijk zijn alle bedragen die op je rekening worden gestort door familie/vrienden/kennissen een aanleiding voor W&I om te korten. Dat geldt dus ook voor een Tikkie. Niet doen dus, gewoon contant regelen.
Al met al een onderhoudende workshop, met als bijkomend voordeel dat er geen ambtenaar van W&I aanwezig is, die gelijk aantekeningen in je dossier zit te maken. Dat maakt de sfeer lekker ontspannen, wat dan ook precies de insteek is van de Werkcafé workshops.
Door Liesbeth
NON-VERBALE COMMUNICATIE
verzorgd door Machiel Kuijt
Op basis van een jarenlange werkervaring en een succesvol afgeronde opleiding tot professional trainer, is Machiel Kuijt begin 2013 gestart met een eigen praktijk: ‘Juncta Juvant (gezamenlijk kunnen wij veel bereiken) training & coaching’.
Met als motto ‘Niet wat jij zegt, maar wat de ander hoort’ ligt het accent in de training en coaching op het geven van aandacht. Bij deze workshop ligt het accent op non- verbale communicatie bij een sollicitatiegesprek.
Als eerste vraagt Machiel of iedereen wil aangeven wat hij/zij van de workshop verwacht. Bijvoorbeeld, hoe gebruik je non verbale communicatie en wat is bewust en wat onbewust? Hoe kom je zekerder over en blijf je toch jezelf? Hoe kan je je zelfvertrouwen versterken? Hoe kun je non verbale communicatie toepassen en sturen in een sollicitatiegesprek.
“Er is geen tweede kans voor een eerste indruk.”
Non-verbale communicatie is niet per definitie niet spreken, maar ook de manier waarop je spreekt en welke gebaren je maakt.
Er wordt een oefening gedaan in contact leggen. Daarbij zijn de sollicitant, de werkgever en een observant vertegenwoordigd. De observant geeft opmerkingen aan de sollicitant en de werkgever terug. In groepjes van 3 worden de rollenspellen gevoerd. Staat iemand te veel voorovergebogen, kijkt hij voortdurend weg, staat hij te wiebelen etc. Oefen daarom je te aarden, je balans en cadans (ABC).
De theorie van de lichaamstaal.
Hierbij zijn ook de stem (toonhoogte, volume, etc.) van belang. Net als je houding, gezichtsuitdrukking, manier van kijken en welke afstand je bewaart tot de ander.
Een handdruk is een teken van welkom. Maar, een slap handje is onprettig en een verbrijzelende handdruk pijnlijk. Het is zaak een ander geen pijn te doen, dus gewoon een krachtige handdruk is goed (niet te hard en niet te zacht).
De ogen zijn de spiegel van de ziel. Er spreekt vriendelijkheid, boosheid, afkeer enz. uit. Een heldere open blik is het beste. Wanneer je contact maakt met iemand moet je diegene aankijken. Niet te lang, maar even wegkijken (ook niet te lang) en weer terugkijken.
De mond is veelzeggend, letterlijk en figuurlijk. Een volle open lach komt vaak bedreigend over en een klein scheef lachje toont onzekerheid. Vriendelijk glimlachend is gewenst.
De houding. Rechtop met een vlotte tred. Bewegende handen (maar ook weer niet teveel). De bewegingen moeten overeenstemmen met de inhoud van je verhaal. Ook moet overtuigingskracht spreken uit je houding. Heel belangrijk is ook de kleding die je aantrekt naar een sollicitatiegesprek. Hier in Rotterdam kun je je daarbij laten adviseren door Dress for Success.
Een checklist waar je op kunt oefenen: ogen, handen, lichaamshouding.
Bij een sollicitatiegesprek moet je bewust zijn van je lichaamshouding.
Dit wordt geoefend middels een rollenspel. Bij het rollenspel word je nu aangesproken op dingen waar je nooit op aangesproken wordt. Dat is heel goed, want daar leer je van.
Ga dus aan het werk en laat je kritisch bekijken door anderen. Het belangrijkste is natuurlijk hoe kom ik over bij een sollicitatiegesprek en wat kan ik verbeteren? Er zijn zoveel zaken waar je je niet van bewust bent en waar een ander net even de vinger op kan leggen.