…. zie ik oneindig traag langs Maas en Waterweg de schepen gaan. Van die traagheid is niet veel meer over.
Soms wordt ik wel een beetje moe van mezelf. Ik grijp vaak naar vroeger en waarom? Ja, alles is zoveel drukker en onpersoonlijker geworden. In de bus zit iedereen op zijn mobieltje, niemand heeft meer tijd voor elkaar en als ik op de fiets door Rotterdam ga, ben ik mijn leven niet zeker. En, dat komt niet alleen door automobilisten, maar door de andere fietsers. Probeer maar eens in de spits rond het Hofplein te fietsen. Je kunt daar twee kanten uit en aan de overkant zie je de mensen zich al over de hele breedte opstellen. Groen …. en daar gaan we met zijn allen. Je ziet hele hordes op je afkomen en mag dan blij zijn als je je daar een weg tussendoor weet te vinden. Mensen zijn vaak levensgevaarlijk bezig. Om maar niet van scooters te spreken, die denken helemaal dat ze het alleenrecht op de weg hebben. Nee, er is geen lol meer aan.
Helaas weet ik ook niet hoe je dit moet veranderen. Het is tegenwoordig al verboden op de fiets of scooter met je mobiele telefoon te bellen, maar daar trekken sommige mensen zich toch weinig van aan. En, het gaat om de hoeveelheid fietsers, auto’s, scooters, bakfietsen. Het is inherent aan de grote stad. Drukte, drukte, drukte! Misschien moet er ook een maximumsnelheid voor de fietser worden opgesteld. Ook de elektrische fietsen nemen hand over hand toe en scheuren door het verkeer. Maar hoe kun je iemand die op een gewone fiets rijdt verbieden een beetje door te rijden. Het is een probleem en daar het parkeren in de binnenstad onbetaalbaar is geworden, zullen de meeste mensen toch de stalen ros boven de auto verkiezen. Ook het openbaar vervoer is een kostbare aangelegenheid en in de meeste gevallen haalt het je waar je niet bent en het brengt je waar je niet wezen moet.
Het tij is blijkbaar niet te keren en de hoop is op slechter weer, wat ons zeker te wachten staat in de wintertijd. Iedereen wordt dan gedwongen van het openbaar vervoer gebruik te maken en de enkeling die de weergoden toch trotseert heeft dan iets meer ruimte om veiliger door de stad te geraken.