door Liesbeth
Rotterdam, wat een stad. Ik kom hier zelf niet vandaan en vroeger gingen wij met het gezin nooit naar Rotterdam. Er was niet echt iets te zoeken, maar nu kun je wel stellen dat er veel is veranderd; de laatste decennia is er flink wat nieuwbouw gepleegd. Op de diverse pieren, zoals de o.a. Wilhelminapier en de Mullerpier zijn echt architectonische hoogstandjes gerealiseerd. De hoge torens met woningen zoals de New Orleans en de Rotterdam zijn hier een goed voorbeeld van.
MVRDV
En, Rotterdam gaat door. De Markthal is door het architectenbureau MVRDV ontworpen en neergezet, èn op wat muizen na een redelijk succes. Dit architectenbureau heeft ook nog wat nieuwe dingen op stapel staan. Het Kruisplein wordt o.a. aangepakt en het nieuwe depot van Museum Boymans van Beuningen in de vorm van een grote kop wordt ook weer een apart stukje architectuur.
Lee Towers – Marconiplein
Zo worden ook de gebouwen (voorheen kantoren van de Gemeente) aan het Marconiplein omgebouwd tot woningen en gaan de Lee Towers heten. Dit zal qua uiterlijk niet zo’n heftige verandering zijn als het nieuwe depot van Boymans en is op zich een goede zaak, omdat er meer woningen nodig zijn in Rotterdam. De woningen op de eerste 21 verdiepingen zijn met een oppervlakte van 40 tot en met 70 vierkante meter bestemd voor starters. De woningen worden zo gebouwd dat ze in de toekomst samengevoegd kunnen worden, als de huurders andere woonwensen krijgen. Op de 22ste en 23ste verdieping komen in de ene toren 20 penthouses, in de andere een hotel, restaurant of andere horecagelegenheid. De bovenste verdieping wordt dakterras voor de bewoners van de torens. Hopelijk blijft het allemaal een beetje betaalbaar.
Bouwen voor de Rotterdammer
Rotterdam sloopt en maakt er een mooie stad van met leuke woningen en woongebouwen. Alleen zijn deze huizen vaak voor het hogere segment. Zolang je tot de midden- of de hogere inkomensgroep behoort is er niets aan de hand, maar heb je een laag inkomen of uitkering, dan wordt het een ander verhaal. Daar wordt nou net niet voor gebouwd. Terwijl voor deze groep mensen juist huizen zo nodig zijn. Dus zal er toch weer meer sociale woningbouw gerealiseerd moeten worden. En dat hoeven zeker niet van die lelijke gebouwen als in de jaren ‘80 te zijn. Ook voor een kleine portemonnee moet iets moois te creëren zijn.
Stationsgebied
Om even op het Kruisplein terug te komen. Daar worden wat gebouwen gesloopt c.q. aangepakt, maar het jaren ‘80 gebouw dat er tussenin staat blijft staan. Vreemd, want naar mijn mening is het een monsterlijk ding, dat zo tegen de vlakte kan. Ik geloof alleen niet dat het hier om mijn mening gaat. En, het hele stationsgebied ligt momenteel weer op de schop. Tramrails worden aangepakt en er wordt flink aan de overige buitenruimte gewerkt. De looproute wordt beter, veiliger en groener gemaakt. Het wordt zeker mooier dan het was en is dan ook een waardige entree voor het nieuwe station, dat tot één van de pronkstukken van Rotterdam mag worden gerekend.
Hoe vindt de Rotterdammer al deze veranderingen nu eigenlijk? De moeite waard om hier eens wat meer over te weten te komen. Een leuk idee om de mensen op straat eens te vragen. Dit verhaal wordt dus vervolgd.